tirsdag 3. mars 2015

Det koster lite å gjøre mye

Klær du ikke lenger bruker, møbler du bytter ut, rester fra matskapet og interiør du er lei av – alt kan bidra til å hjelpe noen. 78.200 barn og unge lever under fattigdomsgrensen i Norge i dag. Én kan kanskje ikke gjør alt, men alle kan gjøre noe.

Gjesteskribent: Frilansjournalist Lizbeth Iren Sæther Osnes (Kontakt: Frilansjournalist@lizbethosnes.com)
Foto: En familie - En inntekt

I følge Statistisk Sentralbyrå (SSB) var antall fattige barn i Norge i 2012, 78.200. Det er altfor mange. Ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre noe – og som mor selv, ligger barn definitivt mitt hjerte nærmest.



Derfor har jeg valgt å nevne særlig familier i dette innlegget, men det er klart at flere – både ungdom, voksne, par og eldre også kunne trenge den hjelpen de kan få. Ikke alt trenger å koste noe heller - at heller ikke din lommebok er overvektig betyr ikke at du ikke kan hjelpe til.

Her er mine personlige tips til hvordan en kan hjelpe andre i økonomisk vanskelige situasjoner:

● Søk etter «Hjelpegruppe» på Facebook. Her finner man heldigvis mange, og forhåpentligvis noen i nærheten av deg. Se etter om noen søker etter noe de trenger, og om du har noe av det å avse.

● Gå igjennom klesskap, interiør, skohyller, bokhyller – hva som helst – og legg ut det din familie ikke lenger passer eller bruker. Dersom du ikke finner en aktuell hjelpegruppe finnes det garantert Kjøp/salg-grupper du kan legge det ut på, med ordene om at du ønsker at det skal komme til noen som virkelig trenger det (skriv gjerne også at de gjerne kan kontakte deg privat i innboksen din, dersom de ikke vil stå frem med navn offentlig). Det samme kan gjøres på Finn.no – Torget der er gratis. 



● Se i matskapet eller fryseren din. Mye av tørrvarer og frysevarer har lang holdbarhet, og er det noe du tenker at dere likevel ikke får brukt med det første, kan det være like greit å gi det bort. Jeg glemmer aldri første gang jeg la ut at jeg ønsket å sortere matskapet mitt og å gi det bort til noen som virkelig trengte det, og en alenemor med barnet sitt dukket opp – begge med en så lysende takknemlighet og godhet i øynene. I tillegg til å ha ryddet ut av skapet mitt, hadde jeg sørget for å fylle på med litt ekstra «godis» til de små. Den følelsen kan virkelig ikke beskrives med ord, det må oppleves. Det gjorde så inderlig godt, og ble begynnelsen på noe jeg vil komme til å fortsette med så lenge jeg har muligheten til det.

● Finn en «arvekompis» som barnet ditt kan gi bort klær han eller hun vokser fra. Å finne en fast gutt eller jente som kan arve klærne gjør det ofte langt enklere å søke etter de som virkelig trenger det, og ikke minst gjør det det enklere for deg å vite at klærne blir hentet som avtalt.

● Gi bort billetter til kino, lekeland, bowling og lignende. Tenk å kunne glede en hel familie med en opplevelse de ellers ikke kunne tatt seg råd til! For en følelse!

● Gi bort leker, klær og barneutstyr du ikke lenger trenger. Mye ønsker man ofte å få igjen penger for når ens egne barn har vokst ut av det, men sorter ut det ditt barn har vokst ifra og som du har råd til å gi bort. Alle ønsker å ha muligheten til å gi barna sine alt de måtte trenge, og det er så sårt for de som ikke har muligheten til nettopp det.



Jeg håper dette innlegget vil inspirere noen til å glede andre. Det er sant det klisjéen sier; det finnes ingen større glede i livet, enn å kunne gjøre andre glade.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Så hyggelig at du vil legge igjen en kommentar :)