mandag 31. mars 2014

Kan en nyfødt baby få hånd-, fot- og munnsyke?

Jeg var allerede to-tre dager over termin da vi oppdaget noen mystiske små blemmer på gutten vår. Etter litt fram og tilbake fant vi ut at det måtte være hånd-, fot- og munnsyke. Noen i slekten hadde nettopp hatt det, så han hadde trolig blitt smittet av dem. Snakk om upassende tidspunkt! Jeg var lei av å vente på fødselen, men nå ville jeg helst at pjokken skulle bli frisk igjen før lillebror kom til verden, men det så ikke lovende ut…

Det store spørsmålet ble om den nyfødte babyen kunne bli smittet, og om det var farlig for han. Man vil jo helst ikke at en nyfødt skal bli syk. Jeg googlet det, men fant bare ut at dersom barnet hadde fått blemmer, hadde trolig alle rundt ham blitt smittet allerede. Men vi hadde en uvanlig situasjon, lillebror var ikke født enda, så hvordan ville det gå med han når han kom ut?

Illustrasjonsbilde fra Internett

Jeg spurte alle sykepleiere, leger og jordmødre jeg hadde kontakt med de neste dagene, men ingen kunne gi et klart svar. Noen sa de måtte se på nette, og fant bare det samme som jeg allerede hadde lest. Ingen hadde opplevd en lignende situasjon før, så derfor tenkte jeg at jeg skulle dele erfaringene våre, hvis dere skulle komme opp i en lignende situasjon.

Det hadde gått nesten en uke siden storebror ble syk da lillebror kom til verden. På sykehuset ville de ikke at storebror skulle komme på besøk, for å unngå smittefare, så han ble hjemme med snille tanter og besteforeldre.

Men situasjonen ble stadig mer utfordrende, for dagen etter fødselen oppdaget jeg et par mystiske blemmer på meg selv! Nå hadde jeg fått syken. Heldigvis fikk jeg bare noen få blemmer, men det var ikke tvil om hva det var. Hvordan skulle det gå med den ferske babyen nå? Jeg måtte jo både amme, stelle og kose med han! Jeg bestemte meg for å gjøre det samme jeg ville ha gjort om jeg var helt frisk.



Etter to dager på sykehuset dro vi hjem med en fantastisk liten skatt. Tiden har gått og lillebror har spist, sovet og har hele tiden virket sunn og frisk. Nå er han over en måned og vi har ikke merket noe til hånd-, fot- og munnsyke. Det er vi veldig takknemlig for. Nyfødte er godt beskyttet både gjennom morkaken og morsmelken, så om du skulle være i en lignende situasjon trenger du mest sannsynlig ikke bekymre deg for at din lille skatt skal bli smittet av hånd-, fot- og munnsyke.

En familie - En inntekt (c)

4 kommentarer:

  1. Tusen takk for informasjon.. hele familien har fått sykdommen og har vært så bekymret for babyen min på 1 mnd.. :) opplevde som dere å få dårlig info i forhold til nyfødte og sykdommen..

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flott at du kunne få litt hjelp her. Det var en av hovedgrunnen til at vi skrev dette blogginnlegget. Håper det går bedre med dere nå! God bedring og gratulerer med babyen <3

      Slett
  2. Her har akkurat storesøster på drøye 2 år fått hånd-fot-munn syke og vi har en nyfødt på 9 dager - så er bekymret selv!
    I utgangspunktet trodde jeg ikke toåringen kunne få det på nytt, da hun "nettopp" hadde det for er par måneder siden...? Men da hadde hun kun blemmer i munnen, så muligens det er som med vannkopper; at en ikke utvikler immunitet ved mildt forløp?
    Uansett - takk for at du delte! Litt mindre urolig nå. Er nok tryggest å holde storesøster litt på avstand, men veldig sårt overfor henne. Baby får nok antistoffer gjennom morsmelka så lenge du selv var syk, tror du ikke?
    Hilsen Ann-Christin

    SvarSlett
  3. Jeg er veldig glad for å dele min erfaring her, jeg heter Brenda og jeg var lykkelig gift. Ikke før mannen min sa at jeg jukset med ham, da ble vi begge små irriterende par, han kunne ikke tro, og han stolte heller ikke på ordene mine, så vi søkte om skilsmisse, senere ble vi separerte og svor å aldri gjøre opp. Jeg prøvde å gå videre, men jeg kunne ikke bli uten ham, så jeg begynte å søke etter mannen min, så ble jeg henvist til Dr.IZOYA. En flott mann jeg kom over, han kastet en kjærlighetsfortroll og fikk mannen min tilbake innen 24 timer. med dette er jeg her for å dele kontakten til Dr. IZOYA, nå ham via drizayaomosolution@gmail.com. Han er faktisk mektig og spesialiserer seg i følgende saker ...
    (1) Elsker trollformer av alle slag. (2) Slutt skilsmisse. (3) Slutt barrenness. (4) Trenger åndelig hjelp.

    SvarSlett

Så hyggelig at du vil legge igjen en kommentar :)