Viser innlegg med etiketten besøk. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten besøk. Vis alle innlegg

onsdag 4. februar 2015

Dagens tips: Utforsk et fjøs

Den siste tiden har vi hatt nydelige vinterdager med snø. Vi har vært mye ute og har laget snømenn, rent på kjelke og lekt i snøen. I dag var intet unntak. Dagen begynte riktignok med småbarnstreff inne, men etter det dro på besøk til en venninne. Hun og familien er så heldig å få bo på en gård. Da vi kom dit tok med oss et par kjelker og barna brukte løbrua som bakke. Den var akkurat passe bratt og lang for barna. Etter en del turer opp og ned løbrua, dro vi på en spennende oppdagelsesferd inne i fjøset. Her var det utrolig mye spennende for barna å se på og mye å lære. Fjøset har ikke dyr nå, men har hatt både kuer og høner. 

Dagens tips: Er det en gård i nærheten av deg, så spør gjerne om du kan få ta med barna dit en tur. Dette er (forhåpentligvis) helt gratis, og barna kan lære veldig mye. Ta gjerne med et fotoapperat og ta bilder av det dere ser. Da kan dere se på bildene etterpå. Dere kan også printe ut bildene og lage en liten plakat, poster eller bok. Denne kan dere ta fram av og til og snakke om det dere så i fjøset. 

Under kan du se noen bilder av det vi fikk se i dag:





Storebror fikk låne en dress av snille tante. Hun hadde bare en i rosa, men det så ikke ut til å plage han. Han var nok mer opptatt av snøen ute og alt det spennende han fikk se inne i fjøset. Her er han sammen med kusinen sin.


En familie - En inntekt (c)

lørdag 22. mars 2014

Gavedryss til lillebror

I skrivende stund får mannen servert festmiddag sammen med kollegaene sine og deres følge her på hotellet, imens jeg sitter på hotellrommet og passer barn. Men jeg klager ikke, for min snille mann kom nettopp ned med en herlig forrett som bestod av andebryst, og snart kommer han ned med indrefillet. Nam og ja, takk, sier jeg da.

Jeg tenkte jeg skulle utnytte tiden til å blogge litt. Det ble jo et opphold på to måneder, så nå må jeg prøve å komme igang igjen :) Men jeg merker at det blir mindre tid nå som jeg har to små å springe etter.... :)

Når storebror kom til verden ble jeg helt overveldet over alle de flotte gavene folk gav oss. Og det har vært like mye denne gangen....Lillebror har fått så mye fint! Under ser du et av mange skjønne antrekk.


En snill og god venninne som kom innom i går, hadde med gave både til lillebror og storebror. Og ikke nok med det, hun kom også med vakre roser til meg! Jeg synes det er så fint å pynte med blomster, men det er ikke ofte jeg tar meg rå til å kjøpe det. Så da er det ekstra stas å få i gave. Siden fødselen har det stått friske blomster på bordet helt til nå, og nå som de siste var visnet, fikk jeg altså en ny bukett! Jeg sier bare  #velsignelse


Vasen fra Kähler fikk vi i julegave av søsteren min. Jeg liker den kjempegodt, og er veldig takknemlig for den.


En familie - En inntekt (c)

mandag 7. oktober 2013

Kyllingfilet i hjemmelaget kyllingsaus og ovnsbakte grønnsaker

Søndagsmorgen tok vi ut to kyllingfileter av fryseren før vi dro på møte i forsamlingen vi går i. Vi hadde ingen spesielle planer for middagen, og tenkte at vi måtte finne på noe når vi kom hjem. Etter møte inviterte vi med oss en venninnne hjem på middag, så da måtte vi legge hodene i bløt. Vi så i kjøleskapet hva vi hadde, og greide overraskende nok å få til en herlig rett! Den ble så god at jeg har tenkt å lage den til gjestene vi skal ha på onsdag. Under bildet finner du oppskriften.


Slik laget vi den:
(Dette ble rikelig til tre voksne):

Ovnsbakte grønnsaker:

  • Skrell 5-6 poteter og skjær dem i terninger
  • Skjær 2-3 gulrøtter i terninger
  • Kok disse i ca 15 min
  • Sett bakernovnen på ca 200 grade
  • Hell av vannet og ha litt olivenolje over dem og strø på litt timian. 
  • Ha dette over i en ildfast form og ha i de grønsakene du måtte ønske. Vi hadde sjanpinjong, løk, hvitløk og purreløk. Det ble veldig godt. 
  • Stek dette i ovnen i 15-20 min

Kyllingfilet i hjemmelaget kyllingsaus:

  • Skjær kyllingfileten i passe store biter 
  • Stek dem i stekepanna
  • Ta ut fileten og tilsett en pakke matfløyte
  • Tilsett en terning kyllingbuljong (Vi hadde bare suppebuljong, og det fungerte fint)
  • Tilsett en skje balsamiko
  • Tilsett en god del origano og/eller balilikum
  • Tilsett litt sitronsaft
  • (Tilsett evt litt salt og pepper)
  • La dette stå og godgjøre seg en liten stund
  • Ha så kyllingfileten opp i sausen igjen. (siden vi hadde bare to kyllingfileter skar vi også opp to kjøttpølser som vi hadde opp i sausen, og det smakte utmerket)

Så er det klart til å serveres! Bon apetit

En familie - En inntekt (c)

søndag 25. august 2013

Et vellykket familieselskap

Da har vi feiret ettårsdagen til gullklupen vår. Vi ble velsignet med strålende sol og fin temperatur, så vi kunne både være ute og inne. Det var helt supert.

Her er noen glimt fra dagen.




Spennende med pakker!


Kjempeflott leke som måtte prøves ut.


Og slik ble kaken. Vi fikk god hjelp med søsteren min. Arken og dyrene er i plastikk, ellers er kaken spisbar :) Vi hadde en del andre kaker og snop i tillegg. 

En familie - En inntekt (c)

fredag 19. juli 2013

Hos oldemor

Lillemann har dessverre ingen oldeforeldre som lever, men han er så heldig å ha en reserveoldemor. I dag var det endelig opplett, så da var det bare å komme seg ut på trilletur. Vi bestemte oss for å besøke "oldemor". På veien var vi innom butikken og kjøpte norske jordbær og vanilje kesam. Vi tok det med til henne og hadde det veldig koselig der. 


Det å kunne gå på formiddagsbesøk til eldre folk er bare en av mange goder med å være hjemmeværende. 

En familie - En inntekt (c)

mandag 17. juni 2013

Kjekt med bursdag

For noen dager siden hadde jeg bursdag. Jeg inviterte til et lite damelag med hyggelige venninner.


Vi tok inn kafèsettet vi har på balkongen for at alle skulle få plass.


Det som er kjekt med bursdag, er at det er lov å ønske seg ting. Siden vi har et lite hus med et lite kjøkken, må søppelbøtten stå ute. Vi hadde en åpen plastikkbøtte som ikke var særlig vakker å se på. Den var neppe særlig hygenisk heller, og noen ganger klarte lillemann å velte den. Derfor ønsket jeg meg søppelbøtten fra Vipp. Den er så fin, men ganske dyr :/ Så jeg ønsket meg penger, så jeg kunne spare til den. 


Men vet dere hva som skjedde? Mannen min overrasket meg med å gi den til meg i gave! Gjett om jeg ble glad da :) Og i tillegg fikk jeg en del penger i gave, så nå kan jeg spare til noe annet :)


Det er så utrolig mye finere å ha denne stående framme. 

Har du lyst på noe som er litt dyrt, så er det lurt å ønske det seg til bursdag eller jul. Du kan eventuelt ønske deg penger, og spare til det du har lyst på. 

En familie - En inntekt (c)

søndag 12. mai 2013

Ritzkake og hyggelig besøk

I helgen har vi hatt hyggelig besøk. Jeg våget meg på å bake en ritzkake, og den ble faktisk ganske god.



For et par uker siden fikk vi en nydelig rosebukett. De har holdt seg veldig lenge, men denne helgen begynte noen av dem å henge med hodet. Da tok jeg de fineste og klipte dem korte og la dem i skåler. Ble det ikke fint vel? 


Slik ble borddekkingen.


En familie - En inntekt (c)

torsdag 21. mars 2013

Pappapermisjon og USA-tur

Min permisjon er over, så nå begynner alvoret :) Vi nyter imidlertid at pappa har permisjon. Den første måneden av den bruker vi på en tur til USA for å besøke familien hans. Vi har bevisst spart penger menst jeg forsatt fikk utbetalt lønn for å kunne dra på denne turen. Vi har ikke handlet klær og lignende på lenge, for vi vil handle her i USA.

Her har de noen kjekke butikker som heter T-J-maxx og Marshalls. Der får du kjøpe kjente merkevarer til en billig penge. Vi har handlet som bare det. Litt av en følelse når du kan plukke plagg etter plagg uten å se på prislappen. Me like!



Vi har handlet mye til gutten vår. Vi har prøvd å tenke langsiktig, og kjøpt klær som han kan vokse inn i. Det er kjekt når vi kan kjøpe fine ting til han. Vi fant fine skjorter fra både Ralph Lauran og Tommy Hilfiger. Vi har også kjøpt noen bøker, for vi satser på at han skal lære å snakke både norsk og engelsk flytende. 


Vi har helt bevisst kjøpt klassiske plagg som ikke går av moten. Jeg er ganske trygg på at disse klærne vil være supre å bruke om to-tre år. Jeg gleder meg :)


Vi har også handlet en del til oss selv, så nå skal vi ikke handle på lenge hjemme. Et lite tips fra oss er; tenkt langsiktig! Kommer du over gode tilbud og har penger, så kjøp gjerne klær som barna kan vokse inn i. Det er lurt å kjøpe klassiske plagg, som er like fine selv om moten forandrer seg. 

En familie - En inntekt

fredag 1. mars 2013

Tilbake til kjøkkenbenken?


En del folk refererer til det å være hjemmeværende som å gå tilbake til kjøkkenbenken. Virkelig? Jeg er hjemmeværende, men bruker sikkert alt for lite tid ved kjøkkenbenken, for matlagingen min er langt fra perfekt hver gang. Rundstykkene under ser kanskje fine ut, men de var faktisk rå i midten :/


Jeg gjør alt annet. Jeg er litt for mye på Internett, er på besøk, går trilletur, er med på formiddagstreff, handler, leker med gutten, skifter bleier, mater han, er med i frivillig arbeid, har besøk, prøver å holde orden i huset, vasker klær +++ Og, ja, jeg lager også middag hver dag og baker av og til. Men kvinner som jobber må jo også lage middag, gjør de ikke?


Så å si at vi går tilbake til kjøkkenbenken er bare ett av de uttrykkene de bruker for å få det til å høres ut som å være hjemme er helt forferdelig. Men det er det ikke. Det er faktisk kjempestas :) Og det å stå litt framfor kjøkkenbenken er faktisk ok det også.

En familie - En inntekt (c)

fredag 8. februar 2013

Glede

I dag fikk vi formiddagsbesøk av mormor. Gullklumpen lyste opp da han så henne. Det er alltid så hyggelig når hun og andre stikker innom. Vi fant fram noen boller fra fryseren som vi tinte og satt på litt kaffe. Mer skal det ikke til. 

Og gjett om jeg ble glad da, når hun dro fram DEN FINE hjemmelaga elefanten til veslegutt. Hun har heklet den selv. 


Pjokken ble også glad. Han har lekt mye med den i dag. Jeg er sikker på at denne hadde kostet MYE i en butikk. For oss har den ufattelig stor verdi, for vi har fått den av mormor.


Tusen takk mormor!!!

ps, nye intervju er rett rundt hjørne!

En familie - En inntekt (c)

fredag 1. februar 2013

Genial gave

Til jul fikk vi en super gave fra en venninne. Hun hadde hatt alle de tørre ingrediensene til cookies i et fint glass. Alt jeg måtte gjøre var å tilsette smør og egg, og steke dem da, selvfølgelig :)


Når de var ferdig, dro pjokken og jeg og besøkte "oldemor" og gav henne og "oldefar" noen kjeks de kunne ha til ettermiddagskaffen sin. De smilte og takket for kjeksene. Vi overrasket også pappa på jobb med noen cookies. (Det er noe av det beste han vet :)


Så mye glede kan altså en enkel gave spre. Billig og genial!

En familie. En inntekt. (c)