lørdag 16. februar 2013

Barnet i fokus


En av lesere gjorde meg oppmerksom på at i listene over positive og negative konsekvenser med å være hjemme, var fokuset på MEG. Og det var helt rett :/ Så nå skal jeg prøve å lage en lignende liste, der BARNET er i fokus.




La oss prøve å tenke oss at vi er ett år (eller eldre) og mamma har bestemt seg for å være hjemme for å passe på MEG. Hva er negativt med det? Og hva er positivt?

Negativt:
  • Jeg får ikke være så mye sammen med barn på min egen alder
  • Jeg får ikke være med på så mye organisert aktivitet
  • Jeg får ikke være med på et pedagogisk opplegg
  • Jeg kan kanskje bli litt bortskjemt?
  • Jeg er avhengig av at mamma passer godt på meg
  • Jeg er avhengig av at mamma gir meg stimuli og oppmerksomhet
Bildet er fra google


Positivt:
  • Jeg får være sammen med min egen mamma hele tiden
  • Jeg følger meg trygg og ønsket
  • Jeg kan sove så lenge jeg vil om morgenen
  • Jeg slipper bli vekket for så å stresse ut dørene for å rekke å bli levert i barnehagen før mamma skal på jobb
  • Jeg slipper å bli stresset
  • Jeg slipper å føle meg forlatt og utrygg
  • Jeg slipper å være sammen med voksne jeg ikke kjenner, og som ikke kjenner meg heller
  • Jeg slipper å kjempe om oppmerksomheten med mange andre barn
  • Jeg får ro til å utvikle meg i mitt eget tempo
  • Jeg slipper at mamma og pappa er sure og sinte (så ofte) på grunn av mye stress og mas
  • Mamma får lære meg det hun synes er viktig
  • Mamma tar meg med til de hun liker å være sammen med
  • Jeg får møte folk i forskjellige aldre, og se mye spennende
  • Jeg får lære om hverdagslivet
  • Jeg får være med mamma overalt – det er gøy det!
Bildet er fra google


Der er helt sikkert mye mer vi kunne tatt med i begge listene. Dette var bare noen ting jeg kom på i farta.

Og husk, dette er bare de umiddelbare konsekvensene. Der er mange konsekvenser vi ikke ser før det har gått mange år… Og når de kommer, kan vi ikke gå tilbake å gjøre om valget vårt. Derfor vil jeg igjen si – tenk deg om før du velger, og husk, du må velge NÅ. 

En familie - En inntekt (c)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Så hyggelig at du vil legge igjen en kommentar :)