søndag 27. april 2014

Jobbet 20%, får permisjon med lønn

Da storebror var ett år kontaktet jeg arbeidsplassen min og spurte om muligheten til å få jobbe en dag i uka, altså 20%. Mannen min skulle bruke resten av pappapermisjonen sin og vi fant ut at ved å ta ut en dag i uka, ble det nesten et helt år. (Vi hadde allerede brukt fire uker på en tur til USA). Arbeidsgiveren min var positiv til forslaget, og vi fikk ordnet det slik at jeg kunne jobbe den dagen mannen min var hjemme. På den måten gikk det ikke utover barnet vårt.



Da jeg begynte å jobbe var allerede lillebror på vei, så etterhvert som ukene gikk, begynte jeg å undersøke på nav hvordan det ville bli med permisjon når nestemann ble født. Til min store glede fant jeg dette på nav.no:

Du må ha vært i arbeid eller aktivitet likestilt med arbeid seks av de siste ti månedene før permisjonen starter.
Pensjonsgivende inntekt må overstige halvparten av grunnbeløpet på årsbasis


Grunnbeløpet per år er: 85 245 kr, så halvparten av det er 42 622,50 kr. Jeg var godt over det, så dermed var jeg kvalifisert til å få lønnet permisjon. Når lillebror kom, fortsatte jeg å få utbetalt 20% lønn, og det får jeg hele permisjonstiden. I tillegg får mannen i huset 100% pappapermisjon!

Så, har du lyst å være hjemme med barna lenge, men skulle gjerne tjent noen kroner, så kan dette kanskje være en modell for dere også? Du kan jobbe en dag i uka menst mannen er hjemme med barna. Dersom dere venter barn i denne perioden, har du da rett til lønnet permisjon når nestemann kommer.

En familie - En inntekt (c)


5 kommentarer:

  1. Så bra! både for økonomien og de små barna:D

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, vi er veldig takknemlige for begge deler :)

      Slett
  2. Flott blogg! Gode tips her som vi kanskje får bruk for i fremtiden :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for kommentaren. Så hyggelig at du liker bloggen.

      Slett

Så hyggelig at du vil legge igjen en kommentar :)