onsdag 23. april 2014

Å nei, bananene har blitt brune!

Hvor ofte har vi ikke kjøpt bananer, og før vi vet ordet av det er de blitt brune. Det er utrolig kjedelig å måtte kaste mat bare fordi vi ikke "rakk" å bruke det. 


Men fortvil ikke, brune bananer kan brukes. De er perfekte til bananbrød. Jeg fant en god oppskrift på bloggen Det søte liv. Jeg deler oppskriften her, men der er som sagt ikke min. Mitt resultat ble heller ikke så fint som deres, men det smakte godt. 

Ingredienser

2 egg
2 dl sukker
3 medium bananer
50 g smør
1 dl melk
3 dl hvetemel
2 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker



Slik gjør du:

Pisk egg og sukker til eggedosis. Smelt smøret og bland med melken. Skrell og mos bananen med en stavmikser eller med en gaffel. Ha bananen og smørmelken i eggedosisen. Sikt sammen det tørre og rør inn i deigen.

Hell deigen i en brødform (1 liter) som er smurt eller sprayet med formfett og som har bakepapir i bunnen. Stek kaken nederst i ovnen ved 180°C i ca 1 time og 15 min. Sjekk med kakenål. Avkjøl kaken en stund i formen før du løsner den fra formen med en skarp kniv. Hvelv kaken ut av formen og fjern bakepapiret. Sikt eventuelt litt melis over kald kake før servering.


En familie - En inntekt (c)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Så hyggelig at du vil legge igjen en kommentar :)