tirsdag 17. februar 2015

Super aktivitet for barneskolebarn i vinterferien

For et par dager siden var vi på lunsj hos svigerinnen min. Hun har barn i skolealder. De hadde noen venner på besøk, men kom ikke på noe å gjøre. Moren deres ville at de skulle ha en skjermfri dag, så det førte til at de bare satt i sofaen.... Siden jeg hadde med mine små, hadde snille tante hentet fram en stor boks med småbiler. Mens de satt der å lekte med dem kom jeg på en lek broren min, et søskenbarn og jeg lekte da vi var små. Jeg tror vi fant den opp selv.

Vi fant fram en haug med det vi kalte "småbiler". Så hentet vi et digert papir (gråpapir) der vi tegnet på veier, hus og butikker. Vi laget mange bilbutikker, og så satte vi forskjellige priser på dem. Noen var billige, andre dyre. 


Alle hadde hvert sitt ark med sin private økonomi på. Hvert 5. minutt tjente vi 10000 kr hver. Vi måtte passe på å føre på lønnen vår. Og når vi hadde nok penger kunne vi dra til en av bilbutikkene og kjøpe en fin bil. Da måtte vi trekke fra de pengene vi hadde brukt. Etterhvert fikk vi nokså flotte bilparker. Men det var jo opp til hvor lenge vi lekte. Dess lenger vi lekte, dess mer penger fikk vi.

Jeg tror også vi av og til lekte at vi dro på butikken og kjøpte litt mat, og da brukte vi kanskje en 1000-lapp. Og så husker jeg ikke om vi måtte kjøpe vårt eget hus, eller om vi fikk det utdelt i starten. Men det kan jo barna bestemme selv. 

Jeg fortalte barneskolebarna som satt å slang i sofaen om denne leken. De var litt skeptiske, men jeg satte meg ned på gulvet og fant fram gråpapir, tusjer, papir og satte i gang. Det tok ikke lang tid før de ble med i leken. Jentene var like ivrie som guttene. De tegnet opp en by og laget seg bilbutikker og snart var de i full gang. De var helt oppslukt i flere timer. Alle syntes det var kjempegøy. Selv de små fikk være med å se på når de store lekte. 



En kjempebillig, gøy og morsom lek som er perfekt for vinterferien. 

En familie - En inntekt (c)

1 kommentar:

Så hyggelig at du vil legge igjen en kommentar :)