mandag 18. mars 2013

Har vi råd til å ha to inntekter?

For tiden er vi på besøk hos svigerforeldrene mine. De koser seg sammen med barnebarnet sitt, og skjemmer han bort med både leker og mye oppmerksomhet. Heldigvis har de litt tid til å prate med oss også :) I en av de mange samtalene kom vi selvfølgelig inn på temaet rundt bloggen vår. Svigermor sa noe som jeg synes var ganske tankevekkende. "Har vi råd til å ha to inntekter?" Jeg måtte ha litt tid til å fordøye den. Hva mente hun med det? Samtalen fortsatte, og vi snakket om hva vi ofrer når vi har to inntekter. Har du tenkt over det?

Illustrasjonsbilde fra google


Vi ofrer dyrebar tid med barna våre. En tid vi aldri får tilbake. Vi går glipp av å se dem vokse og utvikle seg, ta sine første skritt, si sine første ord og mye mer. Vi bruker mer tid på arbeidsplassen enn med barna våre. Vi vet ikke hva de lærer når andre passer dem, hvilke verdier og normer de får pressentert. Du vil kanskje argumentere med at alle barnehager har et opplegg og visse retningslinjer de holder seg til. Det har du rett i, men likevel er det veldig mye som skjer i løpet av en dag i en barnehage som foreldrene ikke ser. Videre må vi stole på at fremmede gir barna våre den kjærligheten, oppmerksomheten og trøsten de trenger. Jeg er sikker på at de gjør sitt beste, men de kan aldri erstatte mor og far. Vi får også mindre ro i hverdagen og mer stress. Mer kjøring frem og tilbake. Mer mas. Høyere skatt og mer ferdigmat....Listen kunen vært mye, mye lengre.

Så tilbake til spørsmålet: Har vi råd til å ha to inntekter? Vår familie har funnet ut at, nei, vi har ikke råd til det. Har du/dere det?

En familie - En inntekt (c)

1 kommentar:

  1. Vi har ikke råd til to inntekter nei.
    Hovedargumentet mitt er tiden med barna, den andre viktige biten vår er at vi har et barn med spesielle behov som faktisk krever stabilitet og støtte. Eneste måten jeg føler at jeg klarer å gi ham det er å være hjemme, la han slippe SFO, møte han og være til stede.

    SvarSlett

Så hyggelig at du vil legge igjen en kommentar :)