fredag 9. mai 2014

Fordelen med to tette

Det hadde gått omtrent åtte uker siden vi fant ut at vi ventet nummer to. Vi var overlykkelige og gledet oss veldig til å få et barn til. Jeg satt på venterommet til legen, skulle ha min første time der. Jeg merket at jeg var mye roligere denne gangen enn med førstemann. Hadde vært igjennom det før, følte jeg visste hva jeg gikk til. Tankene gikk tilbake til spenningen og begeistringen jeg følte når jeg gikk gravid med føstemann. Når kom jeg til å kjenne det føste sparket? Ville jeg bli en god mamma? Hvordan kom fødselen til å bli?

Plutselig hører jeg navnet mitt bli ropt opp. Jeg voknet opp av dagdrømmingen og gikk inn til legen.
- Gratulerer, sia han.
- Takk, svarte jeg og smilte.
- Dere har et barn fra før?
- Ja, vi har en gutt, smilte jeg stolt. Jeg var så glad i sønnen vår, og tenk, nå skulle han bli storebror.
- Hvor gammel er han?
- Han er vel omtrent ti måneder nå.
- Var det planlagt å bli gravid igjen så fort?


Ja, for oss var det faktisk planlagt, eller ønsket, som jeg synes er et bedre ord. Men hvorfor er det "galt" å få to tette? Det virker som de fleste planlegger nøye når de skal få barn og hvor mange år det skal være mellom dem. Mange synes det må være minst to-tre år imellom dem. Siden det "bare" er 18 måneder (1,5 år) mellom våre har jeg blitt spurt om det var planlagt. Eller kommentarer som; "Oj, da blir de ganske tette". Jeg har også fått mange positive kommentarer, som "De kommer til å få mye glede av hverandre".

Personlig ser jeg mange fordeler med å få to tette. Du er jo midt i småbarnsfasen likevel, og bleieskift, avbrutt søvn og barnlig lek står på dagsordenen allerede. Så hvorfor ikke få barna tett når du er midt oppe i det likevel? En annen flott ting er at storebror fortsatt sover om dagen. Noen ganger hender det at begge barna sover samtidig, og da kan jeg få opp til flere minutter! noen ganger en hel time med ro og stillhet i huset. Jeg kan enten bare slappe av, sove om det trengs, kanskje ta meg en dusj eller få gjort unna litt husarbeid. Denne tiden er gull verdt!

En annen flott ting er at man kan ha begge i en søskenvogn. Dermed er det lett å komme seg ut på trilletur. Da kan mamma få timme litt også, og det trengs etter to tette! :)


Og så håper vi selvfølgelig at de blir gode venner og kamerater. Vi planlegger å ha barna hjemme til de begynner på skolen, så da er det ekstra kjekt å ha en lekekamerat som bor i samme hus. 

Barna kan også dele soverom når de er så tett i alder. De kommer (forhåpentligvis) til å like å leke med de samme lekene. 

De blir også lettere å dra ferie og truer og på finne på ting sammen som familie, for når barna er tette vil de trolig være interessert i de samme tingene. 

En familie - En inntekt (c)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Så hyggelig at du vil legge igjen en kommentar :)