søndag 8. mars 2015

Kan en hjemmeværende mamma kjøpe merkeklær til barna?

Vi kom nettopp tilbake fra et hyggelig selskap. Storebror hadde på seg Levi’s bukser, en klassisk skjorte fra Ralph Lauren og tøffe sko fra DC. Ytterjakken hans var en vinterjakke fra Calvin Klein. Hva i all verden, tenker du sikkert nå. Er ikke du en hjemmeværende mamma? Lever ikke dere på en inntekt? Hvordan i alle dager kan dere kjøpe sånne klær? Og dessuten, hva lærer du barna dine når du kler dem opp på denne måten?


Er det sånn at hjemmeværende alltid må bruke klær som er arvet eller brukt? Eller har vi også ”lov til” å kjøpe nye fine klær? For å være helt ærlig så synes jeg det er gøy å ha noen merkeklær til barna. Er det lov for en hjemmemamma å tenke sånn?

Hvis budskapet jeg sender til guttene mine er at de må ha merkeklær for å bety noe, har jeg fullstendig mislyktes som mamma. Men hvis jeg klarer å lære dem at det er innsiden som betyr noe, at de er fine, gode, verdifulle og viktige uansett hvilke klær de har på seg, da har jeg lyktes som mor. Det er viktig å lære barna at det ikke spiller noen rolle hvilke klær de har på seg. Det er like bra om de er arvet eller nye, om det er et kjent merke eller et helt ukjent et. Det som er viktig å lære dem er holdninger. Hva det er som betyr noe. Er det den lille hesten på skjorta som er viktig, eller er det gutten inni?

For meg er det viktig å formidle til dem hva det er som gir dem verdi, og det er ikke klær. Jeg ønsker de skal være så trygge på seg selv at det ikke spiller noen rolle om de har på seg merkeklær eller noe helt ukjent.


Og bare for å ha sagt det, jeg hadde aldri kjøpt en skjorte fra Ralph Lauren til full pris! Aldri! Å bruke over 600 kroner på en skjorte til et barn ville jeg sett på som en svært ufornuftig måte å bruke penger på. Men når jeg finner den samme skjorten til 12 dollar, eller 95 kroner, da synes jeg det er kjempegøy. Det er faktisk billigere enn en skjorte fra H&M. Dette er faktisk mulig på butikken TJ Maxx. Dette skrev jeg om i innlegget "mitt absolutt beste shoppingtips i USA". Denne butikken finnes både i USA og England. Alle klærne som storebror hadde på seg i dag har vi funnet til supergode priser nettopp der. Når dette er mulig, må jeg ærlig innrømme at jeg synes det er gøy å kunne kjøpe noen merkeklær til barna, og særlig siden jeg er hjemmemamma. Det er gøy at barna mine kan være minst like stilig kledd som de som har foreldre der begge jobber og har gode inntekter. 

Men som sagt, merkeklær vil og bør aldri bli for viktig. I klesskapene til guttene våre finner du alt fra arveklær som er 10-12 år gamle til splitter nye merkeklær. Denne blandingen liker jeg. Og jeg håper det kan lære barna at alt er OK. Det er ikke noe galt med nye fine klær, og det er heller ikke noe galt med arveklær. Ja, takk, begge deler. 

En familie - En inntekt (c)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Så hyggelig at du vil legge igjen en kommentar :)