mandag 30. mars 2015

Får man egentlig tid til seg selv som hjemmemamma?

Fra morgen til kveld (og gjerne et par ganger om nettene i de riktig så hektiske overtidsperiodene) har jeg en jobb å gjøre. Verdens beste jobb, men like fullt en jobb. Det finnes liten tid til seg selv i det hele, så hvordan sniker man til seg tid for seg selv midt i alt?

Tekst: Journalist Lizbeth Osnes (Kontakt: Frilansjournalist@lizbethosnes.com)
Foto: En familie En inntekt


Jeg tror jeg snakker for så å si alle småbarnsforeldre når jeg sier at det er viktig å finne tid både til seg selv, og til forholdet. Sistnevnte kan jeg heller komme tilbake til – nå vil jeg fokusere på mammaen.

Å ramse opp alt vi hjemmeværende mødre gjør i løpet av en dag, ville ha tatt for lang tid. Vi gjør alt, rett og slett. Og akkurat idet vi er ferdig med å gjøre nettopp alt kan poden meddele at det finnes en mystisk lukt i bleia. Det finnes ingen tvil om at det er 100% verdt det, men det er også viktig å tenke på seg selv i det hele.

Det tror jeg er en felle altfor mange mødre tråkker i, og vi ender opp med å fullstendig glemme å pleie det aller viktigste forholdet en kan ha; nemlig forholdet til seg selv. Tross alt er det nettopp deg selv du er dømt til å leve med i hvert sekund av resten av ditt liv.

Så hva skal man finne på, da?  
Det nytter ikke å planlegge all verdens hjemme-spa med dyre produkter og roseduftende badeskum, dersom det ikke er det som får deg til å slappe av og nyte øyeblikket. For å ta meg selv som et eksempel; for meg er det viktig å unne meg noen timer i solariumet av og til. Å besøke frisøren med jevne mellomrom for å friske opp både farge og fasong er en viktig del av den overfladiske meg.

For utenom det er det viktig for meg å koble helt av med en god bok, et magasin eller å tråle side opp og side ned av både interessante og intetsigende blogger. Å kunne gå en tur sent på kvelden, helt alene med hunden, er også viktig.

Og ja, hjemme-spa står også høyt på listen, men det trenger jo ikke å gjelde deg. Det viktigste er at du tenker over hva du likte å gjøre før i tiden, og hva du finner glede i å gjøre nå. Selv om det kanskje ikke blir så ofte, er det viktig å ta seg tid til det.  

Når finner man tid?
De aktivitetene jeg liker best, passer heldigvis hånd i hanske med fritiden på kvelden. Som å lese en god bok, oppdatere meg i bloggverdenen og å nyte et deilig hjemme-spa. De andre, litt større gledene, som å ta solarium og å besøke frisøren sørger jeg for å finne tid til når samboeren min er hjemme og kan tilbringe kvalitetstid med datteren vår.

Det viktigste er likevel ikke disse store utfluktene uten mann og barn, men hva jeg gjør i hverdagen. Jeg har én soleklar regel; husarbeid gjøres sammen med datteren min. Vi vasker, støvsuger, setter på klesvask, bretter tøy og tar oppvasken sammen. Heldigvis syns hun det er kjempegøy, så hun lider absolutt ingen nød. På den måten får jeg tid til meg selv og det jeg har lyst til å gjøre etter at hun er lagt, eller når vi fra tid til annen har barnevakt.

Akkurat den regel der tror jeg er kjempeviktig for å kunne finne tid til seg selv. Man har som oftest ikke mange timene for seg selv i løpet av et døgn, så å ha fått unnagjort husarbeidet sammen med barnet (og å ha gjort det til en lek i tillegg) er nok en lifesaver på det området.

Med rent hjem og lykkelig barn til sengs tar jeg meg tid til det som pleier meg og mitt forhold til nettopp meg selv. Det burde flere bli flinkere til, for husk; ethvert forhold må pleies, ikke bare parforhold eller venninneforhold.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Så hyggelig at du vil legge igjen en kommentar :)